Lad dig ikke narre af it-svindlere

It-svindlere forsøger ofte at franarre oplysninger om koder eller kort via e-mail, sms eller ved opringning. Der kan fx være et link i e-mail eller sms, som sender dig videre til en hjemmeside, hvor du bliver bedt om at indtaste oplysninger, som it-svindlerne senere misbruger. Ofte fortæller de, at de vil hjælpe dig mod at blive udsat for svindel. De gør et stort arbejde med at få e-mail, sms og hjemmesider til at se officielle ud. Derfor kan det være svært at se forskel. 

Andre gange ringer de op og udgiver sig for at være ansat i banken og får det endda til at se ud som om, at de ringer fra vores telefonnr. De kan også udgive sig for at være ansat på hospitalet, hos politiet eller andre myndigheder.  

Giv ikke dine oplysninger fra dig
Vi vil aldrig kontakte dig og bede dig oplyse din NemID/MitID kode, pinkode, betalingskortnummer mv. eller godkende overførsler med MitID/NemID.

Læg røret på, hvis du bliver ringet op af en, som ønsker at få de informationer. Får du e-mail om samme, så slet mailen og blokér afsenderen, så den ikke dukker op i din indbakke på ny.

Du kan evt. tjekke ved at ringe til os på 33 12 21 41 eller skrive en besked i netbanken. Og spær kort eller ændr koder, hvis du får mistanke om misbrug. Kortet kan du spærre i netbanken.

Mit digitale selvforsvar er en gratis app, der hjælper dig med at være sikker online. Appen holder dig opdateret på de nyeste digitale trusler.

Det er Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden, der står bag appen, som du kan hente i App store eller Google Play.

Læs mere og hent dokumenter her